Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 07. juni 2023
69. 2. budgetopfølgning pr. 31.maj 2023 for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget
Sagsnummer: 2023-007481
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Budgetopfølgningen efter maj på Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område viser en forventning om et mindreforbrug på 4,036 mio. kr. på udvalgets område.
Årets resultat estimeres til 581,194 mio. kroner i forhold til det totale budget på 585,230 mio. kroner, svarende til 0,7 pct. afvigelse.
Initiativer i den vedtagne sikringsplan er med til at understøtte opnåelsen af det forventede resultat for året.
Forvaltningen foreslår
- At 2. budgetopfølgning pr. 31. maj 2023 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Årets forventede resultat dækker i hovedtræk over følgende forudsætninger:
- Forsikrede ledige: Antallet af forsikrede ledige er i den første del af året startet højere end ved samme periode i 2022, dog på et lidt lavere niveau end forudsat i prognosen ved budgetlægning. Såfremt udviklingen følger nogenlunde samme mønster som i 2022, forventes antallet at holde sig lidt under budgettet for året totalt.
- Kontant- og uddannelseshjælp samt seniorjobs:
Målet er en reduktion i antal kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere - fra et i forvejen lavt niveau - ved at intensivere arbejdet med virksomhedsrettede tilbud, f.eks. virksomhedspraktikker og løntilskudsjobs. Antal seniorjobs vil også kunne holdes på et lavt niveau.
- Sygedagpengeområde: Det nuværende niveau afspejler et højt antal sygedagpengemodtagere og et stort gab til budgetniveauet. Job- og Vækstecenteret arbejder intensivt med flere initiativer, men på nuværende tidspunkt er vurderingen, at det bliver meget vanskeligt at indhente det budgetterede niveau.
- Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse: Tilkomsten af fordrevne fra Ukraine var lavere ved indgangen til året, end der oprindelig blev forudsat i budget. Antallet er dog stadig forbundet med betydelig usikkerhed, og afhænger bl.a. af krigens fortsatte udvikling.
- Førtidspension: Der forventes lidt højere udgifter til førtidspension som følge af højere gennemsnitstakser. Taksterne stiger som en konsekvens af lovændringen i 2023, hvor ægtefælle/samlevers løn ikke længere modregnes i førtidspensionen.
- Forberedende Grunduddannelse - FGU: Afregningen for 2022 fra staten viser et lavere elevantal end oprindelig budgetteret.
- Driftsudgifter: En forventning til et fortsat lavt antal ydelsesmodtagere, bidrager til et lavere udgiftsniveau til bl.a. kurser og opkvalificering.
Økonomi
Se sagsbeskrivelse samt vedhæftede bilag.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
2. budgetopfølgning godkendt
Behandlingsplan
Bilag
70. Nøgletal pr. 31.05.2023
Sagsnummer: 2023-001230
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Job- og Vækstcenter Middelfart udarbejder hver måned nøgletal på områderne under Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. Der er tale om et øjebliksbillede pr. 31. maj 2023.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Antallet af forsikrede ledige er faldet med 3 i maj måned. Det samlede antal udgjorde 416 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 278 forsikrede ledige.
Antallet af kontanthjælpsmodtagere er steget med 1 i maj måned. Det samlede antal udgjorde 197 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der også 206 kontanthjælpsmodtagere.
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere er faldet med 1 i maj måned. Det samlede antal udgjorde i alt 154 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 142 uddannelseshjælpsmodtagere.
Antallet af overgangsydelsesmodtagere er faldet med 2 i maj måned. Det samlede antal udgjorde i alt 43 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 31 overgangsydelsesmodtagere.
Antallet af sygedagpengemodtagere er faldet med 28 i maj måned. Det samlede antal udgjorde 588 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 520 sygedagpengemodtagere.
Antallet af borgere i jobafklaringsforløb er steget med 14 i maj måned. Antallet pr. 31.05.23 var således 132. Året før pr. 31.05.22 var der 117 borgere i jobafklaringsforløb.
Antallet af borgere i ressourceforløb er steget med 3 i maj måned. Det samlede antal udgjorde 120 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 136 borgere i ressourceforløb.
Antallet af borgere, der modtager ledighedsydelse er faldet med 2 i maj måned. Det samlede antal udgjorde 74 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 72 ledighedsydelsesmodtagere.
Antallet af borgere i fleksjob er steget med 3 i maj måned. Det samlede antal udgjorde 759 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 739 borgere i fleksjob.
Antallet af borgere omfattet af integrationsloven, der modtager S&H-ydelse er faldet med faldet med 18 i maj måned. Det samlede antal udgjorde således 47 pr. 31.05.23. Året før pr. 31.05.22 var der 99 S&H-ydelsesmodtagere.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen om nøgletal taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
71. Afsætning af midler til afholdelse af uddannelsesmesse/Craft Festival 2023, for henholdsvis elever i folkeskolens udskolingsklasser og elever på FGU samt STU.
Sagsnummer: 2023-008466
Sagsbehandler: Jeanett Frieboe Graversgaard
Præsentation
Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget anmodes om afsætning af midler til afholdelse af uddannelsesmesse/Craft Festival 2023, for henholdsvis elever i folkeskolens udskolingsklasser og elever på FGU samt STU. Midler fra puljen under Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesnetværket.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget afsætter rammebeløb til afholdelse af Uddannelsesmesse/Craft Festival i 2023.
Sagsbeskrivelse
Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget har siden 2019 årligt afsat midler til en uddannelsesmesse for folkeskolens udskolingsklasser, FGU og STU. Formålet med messen er at introducere henholdsvis FGU/STU-elever og elever i folkeskolens udskoling til en karriere inden for erhvervsfagene.
Det er en udfordring, at mange elever fravælger erhvervsfag, når de skal vælge uddannelse til fordel for en gymnasial uddannelse. Det sker blandt andet, fordi eleverne i udskolingen og deres forældre ikke har nok viden om erhvervsfagene, og fordi fagene har fået et dårligt ry – blandt andet for at være nedslidende.
For at styrke den positive fortælling om karriere inden for erhvervsfagene, vil Job- og Vækstcenter Middelfart, igen i år, i samarbejde med UV-Middelfart, Brobygning Middelfart, lokale erhvervsskoler og virksomheder, afholde messen, som en Craft-festival på Lillebælt Værftet, i forbindelse med Klima-folkemødet.
På Craft-festivalen vil både erhvervsskoler og virksomheder være til stede med et særligt fokus på, at virksomhedernes elever og lærlinge præsenterer deres fag med arbejdende værksteder, fordi vi har erfaring med, at ung-til-ung formidling og involvering virker.
Der er allerede stor opbakning og tilslutning til Craft-messen fra en lang række virksomheder, der ønsker at bidrage til den positive fortælling om karrieremulighederne inden for erhvervsfagene.
Ud over at Craft-messen vil være åben for elever i udskolingen d. 31. august og den 1. september fra 8.30-14.30 (torsdag/fredag), vil messen være åben for elevernes forældre og andre interesserede, torsdag d. 31. august kl. 16-18. Her er tanken, at interesserede elever kan tage deres forældre med forbi messen til fælles dialog om uddannelsesvalg.
I forbindelse med afholdelse af Craft-festivalen ansøges der om bevilling af rammebeløb på 90.000, - til transport, forplejning og materialer.
Økonomi
Der søges om et samlet rammebeløb på 90.000,- kr. til dækning af udgifter til forplejning og transport og materialer. (Øvrige udgifter afholdes af Job- og Vækstcenter Middelfart, UV-Middelfart, Brobygning Middelfart og lokale erhvervsskoler)
Det endelige beløb afhænger af antallet af deltagere, men vil ikke overstige rammebeløbet.Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Udvalget afsætter rammebeløb til afholdelse af Craftfestival 2023.
Behandlingsplan
72. Fremlæggelse af ledelsestilsyn 1. kvartal 2023
Sagsnummer: 2023-008210
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
I forbindelse med ny digital revisionsmodel er det besluttet, at fremlægge udvalgte dele af ledelsestilsynet for det politiske udvalg tre gange årligt.
Hermed fremlægges til orientering ledelsestilsynet vedr. læse-, skrive- og regnetest og -undervisning for uddannelseshjælpsmodtagere samt udarbejdelse af integrationskontrakt for borgere som er omfattet heraf.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om ledelsestilsyn for 1. kvartal 2023 tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Et velfungerende og dækkende ledelsestilsyn er forbundet med en række fordele. Det er med til at sikre borgernes retssikkerhed, en effektiv, korrekt og lovmedholdelig administration og skal bidrage til at skabe kvalitet og læring i sagsbehandlingen. Ledelsestilsynet kan samtidig understøtte implementering og forankring af ny viden samt realisering af politiske målsætninger. Et ledelsestilsyn kan ikke have fokus på alt på én gang. Ledelsestilsynet tilrettelægges derfor på baggrund af en vurdering af risiko og væsentlighed.
Den politiske fremstilling har fokus på udvalgte elementer af tilsynet, hvor det vil have stor konsekvens, såfremt en fejl eller begivenhed indtræffer.
Hermed forelægges resultater af tilsynet for 1. kvartal 2023 vedr. læse-, skrive- og regnetest og -undervisning for uddannelseshjælpsmodtagere samt udarbejdelse af integrationskontrakt for borgere som er omfattet heraf.
Læse-, skrive- og regnetest og -undervisning for uddannelseshjælpsmodtagere
Unge, der modtager uddannelseshjælp skal læse-, skrive- og regnetestes inden der er gået 1 måned fra ansøgningen om uddannelseshjælp. Såfremt testen viser, at den unge har et undervisningsbehov, har den unge ret til at få dette efterfølgende.
Henvendelse fra STAR i 2022 til landets kommuner peger på, at jobcentrene har udfordringer med dette område. Såfremt de unge ikke bliver testet (samt får relevant undervisning) vil det medføre, at personen ikke får den nødvendige hjælp til at kunne begå sig, og måske endda ikke får de nødvendige redskaber for at kunne opkvalificere sig. Derfor er dette kontrolpunkt placeret i rød kategori i jobcentrets risikovurdering.
I 1. kvartal 2023 er der udtaget 16 sager til kontrol. Kontrollen har omfattet tilsyn med, hvorvidt den unge har fået foretaget FVU-test inden for 1 måned (fra første henvendelse), og om der er igangsat undervisning ved behov.
Ud af de 16 sager, der har været udtaget, har 15 sager fået foretaget FVU-test samt undervisning i overensstemmelse med loven.
I den sag, hvor der ikke er foretaget test inden for 1 måned, ligger der en helbredsmæssig problematik til grund for ikke at gennemføre test. Tilsynet viser således, at praksis omkring læse-, skrive- og regnetest for uddannelseshjælpsmodtagere er i overensstemmelse med loven, hvorfor der ikke foretages yderligere handlinger.
Udarbejdelse af integrationskontrakt
For borgere omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram skal kommunen og udlændingen sammen udarbejde integrationskontrakten, hvor udlændingens beskæftigelses- eller uddannelsesmål og indholdet af de aktiviteter, der skal sikre, at målene i kontrakten opfyldes, fastlægges. Kontrakten skal udarbejdes inden for en måned efter, at kommunen har overtaget ansvaret for udlændingen. Kontrakten skal underskrives af borgeren.
Kontrolpunktet er markeret som rød i ledelsestilsynet, idet det har afgørende betydning for retten til at hjemtage grundtilskud, ligesom det har stor betydning ift. den forestående integrationsproces med borgeren. Dertil kommer, at modtagelsen af mange ukrainske borgere, omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet, kalder på et særlig fokus på denne opgave, som tilsynet derfor har været tilrettelagt efter.
I 1. kvartal 2023 er der udtaget otte sager til kontrol - alle vedr. ukrainske borgere. Disse sager var jf. særloven omfattet af en 6 måneders suspensionsperiode. Tilsynet viser, at der er lavet kontrakt i alle 8 sager, og at kontrakten er underskrevet i 5 af sagerne. I de 3 sager, hvor borgeren endnu ikke har underskrevet kontrakten, er suspensionsperioden endnu ikke udløbet, hvorfor det fortsat kan nås inden for fristen på 6 måneder.
Tilsynet fører derfor til, at der indhentes manglende underskrifter på integrationskontrakter. Der laves gennemgang af øvrige relevante kontrakter for samme borgergruppe mhp. at sikre underskrifter. Der laves opfølgning efterfølgende om eventuelle mangler er rettet op, således at kontrakter opfylder lovens krav.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen om ledelsestilsyn for 1. kvartal 2023 taget til efterretning.
Behandlingsplan
73. Opfølgning på den lovpligtige beskæftigelsesindsats for borgere på dagpenge
Sagsnummer: 2023-007950
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) overvåger kommunerne på særligt to procesmål - samtaler og indsats - i forhold til den aktive beskæftigelsesindsats.
Da Middelfart Kommune ikke er lykkes med at genoprette indsatsen tilbud for borgere på a-dagpenge, kører der nu en skærpet genopretningsperiode.
Udvalget orienteres om opfølgningen på beskæftigelsesindsatsen samt forløbet med genopretning.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen om STARs opfølgning på den lovpligtige beskæftigelsesindsats samt forløbet med genopretning til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Alle borgere i alle målgrupper skal have mindst 4 samtaler og mindst 1 tilbud indenfor de første 6 måneders ledighed – kaldet tidlig beskæftigelsesindsats. STAR overvåger kommunerne på særligt disse to procesmål - samtaler og indsats - i forhold til den aktive beskæftigelsesindsats. Job- og Vækstcenter Middelfart modtog i september 2022 brev fra STAR om, at en opgørelse af tidlig indsats viste, at Middelfart Kommune i tre sammenhængende måneder (april-maj-juni 2022) havde en andel på mere end 20 pct. i ydelsesgruppen af borgere på a-dagpenge, hvor lovens minimumskrav til tilbud ikke er opfyldt.
Kommunen fik derefter seks måneder til at rette op på manglende indsats. Indsatsen anses for genoprettet, hvis Middelfart Kommune i mindst én af opgørelsesmånederne november 2022 til januar 2023 har mindre end 20 procent af borgerne i den pågældende ydelsesgruppe med seks måneders ydelsesanciennitet, som ikke har modtaget et tilbud.
Middelfart Kommune fik rettet op på den manglende indsats i oktober 2022, men desværre ikke i de tre opgørelsesmåneder, hvor andelen af borgere, der ikke modtog et tilbud i de første seks måneder af ledighedsforløbet, lå over tærskelværdien på 20 procent.
Derfor har STAR i brev af 25. april 2023 bedt Middelfart Kommune om en skriftlig redegørelse for årsagerne til den manglende indsats samt en genopretningsplan. Indsatsen anses efterfølgende for genoprettet, når Middelfart Kommune i mindst én af de tre opgørelsesmåneder maj-juni-juli 2023 har mindre end 20 procent af ydelsesmodtagerne, som ikke har modtaget et tilbud.
Forvaltningen har fremsendt skriftlig redegørelse samt genopretningsplan til STAR. Heri bemærkes det, at antallet af borgere i målgruppen for tilbud er forholdsvis lille, hvorfor selv et lille antal borgere, som ikke modtager rettidigt tilbud, vil give udsving i nærheden af tærskelværdien (I alt er det 11 personer, som ikke er kommet i tilbud rettidigt i de 3 ovennævnte perioder). Ligeledes kan vi via gennemgang af sager uden rettidigt tilbud konstatere, at særligt borgere, som bliver ledige med ”gammel ledighed” eller med hyppige sygemeldinger, skaber udfordringer for os, da tilbud i disse tilfælde skal gives meget hurtigt efter tilmelding/raskmelding. I de situationer udfordres vi på at kunne afgive et individuelt målrettet tilbud rettidigt. Fremadrettet vil vi skulle afgive ret og pligt tilbud uden nødvendigvis at kunne imødekomme et individuelt tilrettelagt tilbud. Indsatsen styres på ugentlig basis, med henblik på at sikre, at alle borgere får tilbud rettidigt. Endelig er vi blevet opmærksomme på, at ledigheden i forhold til rettidigt tilbud skal opgøres i forbrug af dagpengetimer og ikke i ledighedsuger.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen om STARS opfølgning på den lovpligtige beskæftigelsesindsats samt forløbet med genopretning taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
74. Forslag til Middelfart Kommunes fremtidige beskæftigelsesplaner
Sagsnummer: 2023-007235
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Med anden delaftale af Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen afskaffes kravet om en beskæftigelsesplan i sin nuværende form. Dette giver anledning til at gentænke Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets tilrettelæggelse af rammerne for den kommunale strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune.
Udvalget præsenteres hermed for forvaltningens forslag til nye rammer for arbejdet med beskæftigelsesplanen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget beslutter, at beskæftigelsesplanen fremadrettet udarbejdes for en 4-årig periode forskudt af byrådsperioderne.
Sagsbeskrivelse
I lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. fremgår det, at kommunerne hvert år vedtager en beskæftigelsesplan for det kommende års beskæftigelsesindsats med udgangspunkt i de beskæftigelsespolitiske mål udmeldt af beskæftigelsesministeren. Beskæftigelsesplanen i sin nuværende form er afskaffet som led i aftalen om finansiering af retten til tidlig pension (”Arne-pensionen”) omsat i Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Afskaffelsen af kravet om en kommunal beskæftigelsesplan giver anledning til at gentænke Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets tilrettelæggelse af rammerne for den kommunale strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune.
Beskæftigelsesområdets hovedopgave er, at hjælpe ledige og sygemeldte borgere tilbage til beskæftigelse samt understøtte virksomhederne med rekruttering af kvalificeret arbejdskraft. Der er en række ydre faktorer, som er med til at forme og påvirke rammerne for den lokale strategi for beskæftigelsesindsatsen. Bl.a. det nationale niveau, hvor fastlæggelsen af de lovmæssige rammer for beskæftigelsesindsatsen sker. Derudover skal der tages højde for de lokale rammer; erhvervs- og befolkningssammensætningen mv., samtidig skal strategien være tilpas dynamisk og fleksibel til at kunne tilpasse sig skiftende konjunkturer og særlige samfundsbegivenheder (f.eks. krigen i Ukraine).
Som strategisk styringsdokument skal beskæftigelsesplanen ses i sammenhæng med Middelfart Kommunes politiske styringsmodel, herunder Middelfart Kommunes Vision "Vi bygger Broerne", Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets politiske mål vedtaget for byrådsperioden samt de tre strategier, der beskriver hvilken vej vi vil gå for at opfylde målene og nærme os visionen: Planstrategien, Grøn vækst og Sammen om velfærd.
I forlængelse heraf har Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget udarbejdet Beskæftigelsesplanen, som angiver Middelfart Kommunes beskæftigelsespolitiske fokusområder og ambitioner for det kommende år, via hovedspor og indsatsområder for virksomhederne og borgere. Via beskæftigelsesplanerne giver udvalget sit bud på, hvordan de vil imødekomme de beskæftigelsespolitiske udfordringer samt prioritere de lokale indsatser.
I Middelfart Kommune har beskæftigelsesplanen været udarbejdet årligt, hvor udvalget i foråret drøfter fokuspunkter i kommende års plan og i efteråret arbejder med den konkrete udformning af planen. Det foreslås fremover at udarbejde 4-årige beskæftigelsesplaner med årlige justeringer i forhold til centralpolitiske udmeldinger, konjunkturer, særlige forhold og de konkrete målsætninger. Hermed skabes et langsigtet strategisk perspektiv, som imødekommer en mindre administrativ og politisk arbejdsbyrde og er dynamisk i forhold til en omskiftelig virkelighed.
Det anbefales, at en 4-årig beskæftigelsesplan udarbejdes forskudt af byrådsperioderne, således at Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget udarbejder planen for den kommende 4-årige periode i det stående udvalgs andet år. Konkret betyder det, at Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget i indeværende år (2023) skal udarbejde beskæftigelsesplanen for perioden 2024-27.
Økonomi
Kommunerne er allerede reguleret for en administrativ besparelse ved fjernelsen af kravet om en beskæftigelsesplan.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Lige som Middelfart Kommunes vision bidrager og understøtter beskæftigelsesplanen aktivt til at opfylde FN’s verdensmål gennem konkrete handlinger i Job- og Vækstcenter Middelfarts hverdag.
De væsentligste verdensmål som beskæftigelsesindsatsen kan koble sig til er:
- 1. Afskaf fattigdom
- 3. Sundhed og trivsel
- 4. Kvalitetsuddannelse
- 8. Anstændige jobs og økonomisk vækst
- 10. Mindre ulighed
- 17B. Partnerskaber for handlinger
Beslutning
Udvalget beslutter, at beskæftigelsesplanen fremadrette udarbejdes for en 4-årig periode forskudt af byrådsperioderne.
Behandlingsplan
75. Orientering om rapporten "Vores Arbejdsmarked"
Sagsnummer: 2023-007977
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
”Vores Arbejdsmarked” er en overbliksrapport udarbejdet af STAR, som samler viden om det lokale og regionale arbejdsmarked.
Udvalget orienteres om rapporten samt drøfter hvorledes rapporten fremadrettet fremstilles og anvendes i udvalget.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om rapporten ”Vores Arbejdsmarked” tages til efterretning og at den fremadrettede politiske anvendelse af rapporten drøftes.
Sagsbeskrivelse
Formålet med Vores Arbejdsmarked er at give et samlet overblik over udviklingen på arbejdsmarkedet. Rapporten samler en række nøgletal fra Jobindsats, Danmarks Statistik og star.dk og visualiserer tallene i en interaktiv rapport, som udgives månedligt.
Rapporten stiller skarpt på udviklingen af det lokale og regionale arbejdsmarked inden for temaerne:
- Udbuddet af arbejdskraft
- Efterspørgslen af arbejdskraft
- Match og udviklingstrends
Rapporten giver fx svar på følgende spørgsmål:
- Hvordan ser udviklingen i ledigheden ud, og hvad karakteriserer den?
- Hvilke ledige har kommunen, og hvad er deres kvalifikationer?
- Hvad er behovet på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden?
- Hvordan ser erhvervsstrukturen i kommunen ud?
- Hvor er der jobåbninger og rekrutteringsudfordringer?
Der er mulighed for at se data på kommuneniveau, på RAR-niveau og for hele landet.
Brev fra RAR Sydjylland vedhæftes.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen om "Vores arbejdsmarked" taget til efterretning. Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget ønsker en gennemgang af rapporten på et kommende møde.
Behandlingsplan
Orienteringen om "Vores arbejdsmarked" taget til efterretning. Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget ønsker en gennemgang af rapporten på et kommende møde.
Bilag
76. Kvitteringsmail for Beskæftigelsesplan 2023 fra Det Regionale Arbejdsmarkedskontor
Sagsnummer: 2021-017739
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Det Regionale Arbejdsmarkedsråd Sydjylland (RAR Sydjylland) afholdt møde den 22. marts 2023, hvor de behandlede Middelfart Kommunes indsendte beskæftigelsesplan for 2023. Efterfølgende er der fremsendt kvittering for beskæftigelsesplanen.
Forvaltningen foreslår
- At RAR Sydjyllands kvittering for Beskæftigelsesplan 2023 tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Hvert år udarbejder Middelfart Kommune en Beskæftigelsesplan for det kommende år. Planen skal endeligt godkendes af BAU, ØK og Byråd i løbet af oktober og november måned. Slutteligt kvitterer RAR Sydjylland for Middelfart Kommunes beskæftigelsesplan i løbet af februar/marts måned efterfølgende år.
I kvitteringsbrevet for Middelfart Kommunes Beskæftigelsesplan 2023, opfordrer RAR Sydjylland til, at der på et omskifteligt arbejdsmarked, hvor der på nuværende tidspunkt er høj beskæftigelse, men på sigt er en forventning om, at ledigheden vil stiger, er vigtigt at få guidet ledige fra virksomheder i tilbagegang hurtigt og smidigt videre til nyt job inden for brancher med mangel. Derudover er det vigtigt — både at hensyn til den fortsatte mangel på arbejdskraft og af hensyn til den enkelte lediges situation — fortsat at gå efter potentialet i de øvrige målgrupper længere fra arbejdsmarkedet. Indsatserne skal fortsat målrettes områder med mangel på arbejdskraft både i den opsøgende virksomhedsindsats og opkvalificering af ledige. Rådet opfordrer desuden til at jobcentrene arbejder med ordinære løntimer og udvikling af god virksomhedsservice.
RAR Sydjylland kvitterer for Middelfart Kommunes beskæftigelsesplan, herunder planens fokus på:
- Uddannelse og opkvalificering målrettet mangelområderne, der bl.a. afspejler sig i rådgivningen til virksomheder både ift. dobbelt uddannelsesløft, voksenlære og mesterlære
- Virksomhedsvendte indsatser såsom praktik, løntilskud og ordinære løntimer.
- Målgrupper, der kan have svært ved at opnå eller bevare tilknytning til arbejdsmarkedet.
- Delvise raskmeldinger og tidlig virksomhedsindsats - både før og efter sygemeldinger.
- Helhedsorienteret tilgang til beskæftigelsesindsatsen, herunder samarbejde på tværs af borgere, borgeres netværk og andre aktører såsom arbejdsplads, uddannelsesinstitution, sundhedsvæsen og psykiatrien m.fl.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
RAR Sydjyllands kvittering for Beskæftigelsesplan 2023 taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
77. Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kommunernes brug af skærpet rådighedssanktion
Sagsnummer: 2023-008521
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Ankestyrelsen har gennemført en praksisundersøgelse af sager, hvor borger har fået en skærpet rådighedssanktion efter lov om aktiv socialpolitik § 40 a.
Beskæftigelse- og Arbejdsmarkedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet orienteres om undersøgelsen og forelægges udkast til svarbrev til Ankestyrelsen indeholdende tilbagemelding om Byrådets behandling herunder de foranstaltninger, som praksisundersøgelsen har givet anledning til, til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kommunernes brug af skærpet rådighedssanktion samt de iværksatte tiltag i Middelfart Kommune bliver taget til efterretning, og
- at administrationens forslag til svarbrev bliver fremsendt til Ankestyrelsen.
Sagsbeskrivelse
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt Ankestyrelsen om at gennemføre en undersøgelse af sager, hvor borgere har fået en skærpet rådighedssanktion. Baggrunden for undersøgelsen er, at det som en del af Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol og færre fejludbetalinger fra 2019 blev aftalt, at der skulle udarbejdes tre praksisundersøgelser om kommunernes brug af sanktioner efter den 1. januar 2020, hvor reglerne om sanktioner i lov om aktiv socialpolitik blev ændret. Denne er den anden af de tre undersøgelser og belyser udvalgte kommuners praksis i sager, hvor der er truffet afgørelse om skærpet rådighedssanktion efter § 40 a i lov om aktiv socialpolitik over for jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Ankestyrelsens undersøgelser af kommunernes praksis skal behandles politisk, jævnfør retssikkerhedslovens § 79 a, stk. 1. Kommunerne skal indenfor tre måneder orientere Ankestyrelsen om den politiske behandling af undersøgelsen, herunder hvilke foranstaltninger, det er besluttet at iværksætte.
Skærpet rådighedssanktion efter § 40 a i lov om aktiv socialpolitik betyder, at kommunen kan træffe afgørelse om, at en borger mister retten til hjælp i en periode på op til 3 måneder, hvis borgeren har fået en afgørelse om sanktion efter §§36-40, og borgeren herefter på ny uden rimelig grund tilsidesætter sin pligt til at stå til rådighed (oftest vil der være tale om flere sanktioner inden for en kortere periode, før §40a iværksættes). Grundlaget for at kommunen kan træffe denne afgørelse er, at kommunen vurderer, at borgeren med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse eller tilbud.
Den skærpede rådighedssanktion medfører, at borgerens hjælp ophører i en, to eller tre måneder afhængig af graden og omfanget af forseelserne. Borgeren skal have tilbud efter LAB (lov om aktiv beskæftigelsesindsats), daglige samtaler eller pligt til at møde dagligt i jobcentret og modtager ydelse for de dage, borgeren har fremmøde.
Denne sanktionsmulighed anvendes primært i forhold til borgere, som er jobparate og anvendes sjældent. I Middelfart Kommune har der i perioden januar 2020 til januar 2023 været truffet afgørelse om 22 skærpet rådighedssanktioner på kontanthjælpsområdet. 14 af sanktionerne har omhandlet jobparate borgere, og 8 sanktioner har omhandlet aktivitetsparate borgere. Sanktionerne fordeler sig på 17 individuelle personer.
I undersøgelsen indgår 14 kommuner med i alt 61 sager.
Resultaterne af praksisundersøgelsen viser, at 85 procent af sagerne ville blive ændret, hvis afgørelsen var blevet påklaget til Ankestyrelsen. I sager vedrørende aktivitetsparate borgere ville Ankestyrelsen omgøre alle sager.
Ankestyrelsen bemærker, at der er sager, der samlet set er korrekte, men 52 af de 61 sager ville være blevet ændret hvis påklaget grundet manglende opfyldelse af ét eller flere proceskrav. Det skal nævnes, at rådighedsbekendtgørelserne samt vejledninger for henholdsvis de job- og aktivitetsparate ydelsesmodtagere fylder tilsammen ca. 140 sider.
Ankestyrelsen påpeger følgende centrale udfordringer i deres vurdering af kommunernes brug af skærpet sanktion:
- Stillingtagen til om der er tale om jobparat eller aktivitetsparat borger
- Om der i de enkelte tilfælde foreligger forhold, der kan begrunde, at borgeren ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, herunder om en sanktion vil fremme den aktivitetsparate borgers rådighed
- Om det fremgår af sagen, at kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for personlig kontakt med borgeren
- Kommunen skal sikre, at borgeren er vejledt korrekt
- Kommunen skal sikre, at tilsidesættelsen af rådighedspligten er sket uden rimelig grund, samt forholde sig til at alle de oplysninger borgeren kommer med
- Kommunen skal foretage en vurdering af, om borgeren udviser manglende vilje til at stå til rådighed, og begrunde hvorfor det vurderes at betingelserne for skærpet sanktion er opfyldt.
Middelfart Kommune har deltaget med fire sager vedrørende aktivitetsparate borgere. Alle fire sager ville Ankestyrelsen have omgjort, hvis borgerne havde klaget over afgørelsen, dette med henvisning til følgende fire forhold: manglende korrekt vejledning, manglende korrekt partshøring med opsøgende element, vurderingen om det er beskæftigelsesfremmende at sanktionere samt manglende skriftlig forklaring på, hvorfor det vurderes at borgeren med sin adfærd afviser at medvirke.
Middelfart Kommune har som følge af praksisundersøgelsen genoptaget de pågældende sager og er i gang med at gennemgå dem i forhold til, hvad praksisundersøgelsen vil have af betydning i borgernes sager og dermed vurdere, hvad der kan tilbagebetales. Det betyder, at vi behandler praksisundersøgelsen, som var det en klage, der var blevet indbragt for Ankestyrelsen, og som var blev sendt tilbage til kommunen med pålæg om ændring.
Middelfart Kommune har ændret arbejdsgangen omkring skærpet rådighedssanktion ved iværksættelse af følgende tiltag:
-
Der er udarbejdet tjekliste som hjælperedskab til sagsbehandlingen fremadrettet
Arbejdsgangen for iværksættelse af skærpet sanktion er tilrettet -
De teams, der arbejder med målgruppen for skærpet rådighedssanktion, har fået gennemgået tjekliste, ny arbejdsgang samt selve praksisundersøgelsen og anbefalingerne heri
-
Forud for at en borger bliver sanktioneret jf. skærpet sanktion, gennemgås sagen og tjekliste af sagsbehandler og faglig koordinator
-
Der er særligt fokus på brugen af skærpet sanktion i forbindelse med det kvartalsvise ledelsestilsyn.
Undersøgelsen er tilknyttet som bilag til sagsfremstillingen.
Udkast til svarbrev (tilbagemelding om Byrådets behandling) til Ankestyrelsen er vedlagt som bilag.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Orienteringen om Ankestyrelsens praksisundersøgelse samt de iværksatte tiltag taget til efterretning med den tilføjelse, at forvaltningen gennemgår alle 22 rådighedssanktioner.
Svarbrevet med nødvendige tilrettelser godkendes til fremsendelse til Ankestyrelsen.
Behandlingsplan
Orienteringen om Ankestyrelsens praksisundersøgelse samt de iværksatte tiltag taget til efterretning med den tilføjelse, at forvaltningen gennemgår alle 22 rådighedssanktioner.
Svarbrevet med nødvendige tilrettelser godkendes til fremsendelse til Ankestyrelsen.